MONADOS s.r.o.

Zelené potraviny jako antioxidanty:


Duležitý klíc ke zdraví (od Boba Terryho, Ph.D.)

 

Volné radikály zpusobují nemoci

Vysoce reaktivní molekuly nazývané „volné radikály“ vyvolávají abnormální zmeny bunecných struktur. Tyto zmeny mohou bunky neopravitelne poškodit a – pokud nejsou neutralizovány – vedou k vážným zdravotním problémum. Zdaleka nejvetším zdrojem volných radikálu je kyslík. Prestože je kyslík nezbytný pro život, jeho nestabilní molekulární formy predstavují pro zdraví závažné riziko. Behem procesu, kdy jej bunky využívají pro tvorbu energie, se kyslík muže transformovat ve volné radikály, jako je hydroxyl a superoxidacní ionty. Tyto molekuly jsou destruktivní do té míry, že je imunitní systém používá pro znicení mikrobu napadajících organizmus. Krome toho, že si volné radikály vytvárí samo naše telo, další zásadní zdroje zahrnují znecištení životního prostredí, UV zárení a stravu.


Jak nám volné radikály škodí

Molekula volného radikálu obsahuje nepárový elektron, velmi nestabilní usporádání, a rychle se pokouší o stabilizaci tím, že si pritáhne elektron z molekuly sousedící. Volné radikály si pritahují elektrony jak z uhlovodíku, proteinu a tuku, tak z kyselin nukleových v DNA, což vede k retezové reakci ve strukturálním poškození bunek. Poškození volnými radikály hraje klícovou úlohu v nástupu a dalším postupu rakoviny, srdecních chorob, poškození kuže, revmatické artritidy, sklerózy multiplex, Parkinsonovy choroby, Alzheimerovy choroby, predcasného stárnutí a jiných zdravotních potíží.


Zelený jecmen odzbrojuje volné radikály

Výzkumy ukázaly, že lidé, kterí denne konzumují 5 – 9 porcí cerstvého ovoce a zeleniny, mají vyšší hodnoty antioxidantu v krvi a menší pravdepodobnost výskytu degenerativních chorob, jako jsou srdecní onemocnení a rakovina. Jednou z nejduležitejších skupin techto potravin bohatých na antioxidanty je štáva z mladého jecmene. Mladé jecmenné listy jsou samozrejme zelené, protože obsahují chlorofyl a také nejvyšší koncentraci a ruznorodost antioxidantu ze všech potravních typu. Obrovské množství a ruznost antioxidantu v mladém jecmeni nám nabízí širokou ochranu pred volnými radikály a také mnoho dalších fytonutrientu, které jsou zapotrebí pri oprave škod napáchaných volnými radikály. Zelený jecmen navíc pomáhá ocištovat naše tkáne tím, že je proti volným radikálum obrní. Podporuje mimo jiné i trávení, zvýšenou absorpci esenciálních živin a antioxidantu do obehového systému, který je pak dorucí až k našim tkáním.


Obranný systém antioxidantu

Antioxidanty chrání naše bunky pred poškozením volnými radikály tím, že jim dají jeden elektron a tak je transformují ve stabilní molekulu. Antioxidanty jsou nejúcinnejší, když je jich mnoho druhu a pracují ve vzájemném souladu. Kombinace ruzných antioxidantu v mladém jecmeni vytvárí synergistický efekt, pricemž úcinek každého z nich je vetší, než kdyby pracovali osamocene. Synergismus nastává, protože: 1) antioxidanty regenerují další antioxidanty, 2) každý antioxidant pusobí nejúcinneji ve specifické cásti tkáne /tj. ve vode a v tucích rozpustné antioxidanty/ a 3) jednotlivé antioxidanty mají vliv pouze na urcité druhy volných radikálu. Nejlepší celkové ochrany proti volným radikálum lze docílit jak velkým množstvím, tak širokou škálou ruzných druhu antioxidantu.


Doplnky ze zeleného jecmene se liší kvalitou

Než si zakoupíte konkrétní doplnek z mladého jecmene, ujistete se, že obsahuje vyvážené množství živin. Ne všechny doplnky z listu jecmene mají stejnou nutricní hodnotu. Mladá, zelená tráva jecmene vypestovaného v pude bohaté na živiny obsahuje témer všechny nutricní látky, které jsou pro naše zdraví nezbytné. Mezi jinými to jsou cetné antioxidanty, vitamíny, minerály, aminokyseliny, proteiny, enzymy, chlorofyl a jiné esenciální fytonutrienty. I presto, že jej dnes konzumuje jen málo Americanu, byl zelený jecmen soucástí jak lidské, tak zvírecí stravy po celá tisíciletí. Tvorí alternativu k cereálním obilovinám, které postrádají chlorofyl a mnoho dalších živin, které naopak mladý jecmen má. Zelený jecmen se musí zpracovávat takovým zpusobem, který zachová všechny nutricní prvky obsažené v cerstvých listech. Vetšina jiných produktu z mladých listu jecmene se sklízí, suší pri vysokých teplotách a drtí zpusobem, který ve výrobku neuchová mnoho duležitých živin. I presto, že jsou zelené, postrádají nutricní látky aktivitu enzymu a poskytují pouze mizivou antioxidacní ochranu. Existuje vysoce úcinná metoda pro zachycení a stabilizaci živin a aktivity enzymu, která využívá jemné odštavnování lístku a sušení rozprašováním pri nízkých teplotách.


Prášek z mladého jecmene doktora Hagiwary

Metodu jemného odštavnování a sušení rozprašováním, které uchová živiny z mladého jecmene, puvodne vymyslel a nechal si patentovat dr. Yoshihide Hagiwara v Japonsku a behem desetiletí usilovného výzkumu ji zdokonalil. Dr. Hagiwara zjistil, že ze všech dve ste druhu rostlin, které zkoumal, je po nutricní stránce zelený jecmen nejlépe vyvážený. Prášek ze zeleného jecmene doktora Hagiwary, který se prodává jako Green Magmaâ, obsahuje úplnou pokladnici antioxidantu, vcetne beta-karotenu, riboflavinu, vitamínu C a E, chlorofylu, katalázy, superoxidacní dismutázy (SOD), 2“-O-glykosylisovitexinu (GIV) a selenu. GIV byl nalezen pomerne nedávno a je to ve vode a tucích rozpustný antioxidant Green Magmyâ, který úcinne potlacuje tvorbu aldehydu a ostatních toxických složek, které normálne vytvárí volné radikály. Výzkum dr. Hagiwary odhalil množství zdraví prospešných vlastností jecmenných listu, které souvisí s jejími antioxidanty. Ale nejduležitejší svedectví o prospešných úcincích zeleného jecmene prichází od lidí, kterí jej denne užívají. Tito konzumenti tvrdí, že jim zelený jecmen zvýšil hladinu energie, vylepšil vzhled pokožky, vlasu a nehtu, pomohl zažívání, a že díky nemu méne podléhají nemocem – to jsou všechno príznaky dobré výživy a úcinné antioxidacní ochrany.

Dr. Bob Terry je v soucasnosti poradcem pro výživu, manažerem služeb zákazníkum a clenem výzkumného a vývojového týmu pro GreenFoodsäCorporation v kalifornském Oxnardu. „Doktor Bob“ získal titul Ph.D. v oblasti psychofarmakologie z University of California. Ve svém diplomovém výzkumu se zameril na úcinky zmen souvisejících se stravou a léky na vývoj receptoru epifýzy a aktivitu enzymu


Vážení prátelé Green Ways.

Preložili jsme pro Vás clánek známé americké výživárky Patricie Andersen o roli mladého zeleného jecmene (Green Magmy) ve výžive moderního cloveka. Zaujal mne její názor na potrebu zelených potravin, kvuli “uspechanosti doby“. Jde o volný, nekorekturovaný preklad.
Václav Rathouský – majitel spolecnosti Green Ways
Existuje více zpusobu, jak „si prijít na zelené“
Od Patricie Andersen-Parado

Snad každý ví, že když chce zustat zdravý, je dobré sníst denne nekolik porcí ovoce a zeleniny. Ale bohužel jsme jenom lidské bytosti, které se vždy dobrými radami nerídí. Ve své knize Stopping the Clock nám Ronalds Katz, D.O. a Robert Goldman D.O., Ph.D. ríkají: Veškerá zelenina obsahuje úcinné protirakovinné látky. Tyto potraviny jsou bohaté na beta karoten, který redukuje, a nebo zpomaluje rakovinový rust bunek. Abychom snížili rizika rakoviny, je pro nás duležité sporádat až pet porcí cerstvého ovoce a zeleniny denne, to znamená každý den, ne jednou za cas.“ I pres tato doporucení studie ukazují, že vetšina lidí na tuto metu nedosahuje.


Moderní strava, která by vyhovovala našemu hektickému programu

Díky hektickému pracovnímu rozvrhu, domácnostem, kde pracují oba rodice, aktivitám detí ve volném case a ostatním duvodum se tradicní „vecere v šest“ stala – nebo rychle stává – prežitkem z minulosti. Bohužel s tím, jak se rituál vytrácí, veceri se prihodil stejný osud jako mnoha snídaním a obedum – stalo se z ní jídlo za pochodu, které asi ovocem a zeleninou príliš oplývat nebude.

Existuje ale další zdroj cenných živin z ovoce a zeleniny, který ovšem zustává casto v ústraní – obilná tráva. Trávu obvykle považujeme za dobrý zdroj potravy pro zvírata, ale ne pro lidi – nicméne i nám má co nabídnout. Jedním z príkladu je jecmenná tráva, mladé stádium jecmene. Seibold uvádí, že se mladé obilné rostlinky podobají tráve, jakou známe z trávníku nebo luk a podotýká, že už více než 50 let vedci vedí, že obilná rostlinka ve svém mladém stádiu má mnohonásobne více vitamínu, minerálu a proteinu než rostlina zralá. Pri udávání rozdílu mezi obilnou trávou a zralým obilím, Seibold vysvetluje, že obilná tráva je mladá zelená rostlinka, která vyroste, aby v konecném stádiu vyprodukovala obilné zrní. Je prekvapující, jak moc se chemické a nutricní složení mladé trávy a zralé rostliny od sebe liší.

Mladá tráva je citlivá na okolní podmínky, jako jsou puda, vlhkost a teplota a aby se mohla nutricne vyvinout, vykazuje ruzné rustové fáze. Živiny v rostline dosahují svých vrcholových hodnot, když se približují krátkému, ale zásadnímu stádiu, kdy se rostlinka delí a které Seibold popisuje jako „stádium, jež predstavuje vrchol vegetativního vývoje obilné rostliny“. Dochází k záveru, že „nutricní profil obilné trávy je podobný profilu vetšiny tmave zelené listové zeleniny. Duležitost protirakovinného pusobení zelených potravin v naší strave se nyní potvrdila i vedecky.


Výživa až do morku kostí.

Pro snadnejší použití si lze koupit výtažek ze zeleného jecmene (Green Magmu). Pro rychlou dávku „tekuté výživy“ stací pridat výtažek do sklenice s vodou. Takže príšte, až se zase budete chystat poveceret za pochodu, zkuste na moment zauvažovat nad všemi temi živinami, které nám dává výtažek ze zeleného jecmene – chlorofyl, beta karoten, proteiny, vitamíny A, C a E, duležité stopové minerály, enzymy a ostatní. Je to to nejlepší, co si – krome „vecere v šest“ mužete dát.


ODKAZY:
Seibold, Ronald L., M.S. Cereal Grass: Nature´s Greatest Health Gift. New Canaan, Conn.: Keats Publishing, Inc., 1991.
Klatz, Ronald, D.O., a Goldman, Robert, D.O., Ph.D. Stopping the Clock. New Canaan, Conn.:Keats Publishing, Inc., 1996.